Hoitotyön opettaja – hoitajapulassa hyvin koulutettujen hoitajien takana

Hoitajapula on nostettu yhä terävämmin valtakunnan ykkösmedioiden kärkiotsikoihin. Entä sitten hyvin koulutettujen ja osaavien hoitajien takana seisovat työntekijät? Mitä kuuluu hoitotyön opettajille?

Hoitotyön opettajana hoitajapulassa ja koronakeväänä

Kun otsikot kirkuvat punaisena hoitajapulaa, katse kääntyy helposti yhteen suuntaan. Hoitotyön opettajaan. Miksei kouluista valmistu nopeammin hoitajia? Hoitajista kun on huutava pula. Opettajana voin sanoa, että tässä on ollut viime aikoina muutama mutta matkassa.

Hoitotyön opettajilla riitti jo aiemmin tekemistä muun muassa koulutusleikkausten, opiskelijamäärien, opinnäytetyön ohjausten ja hallinnollisen työmäärän kanssa. Olin yksi niistä kurssiopettajista, joka panikoi tietokoneella yhtenä koronakevään sunnuntaina. Opetus siirtyi yhdessä yössä kokonaan verkkoon, kun koulutalot suljettiin. Onneksi opettajakollega oli maanantaiaamusta apuna ja tuhannet opiskelijat skarppeina.

Hoitotyön opettajana ja keikkasairaanhoitajan olen vähän huolissani

Olen huolissani siitä, miten kävi vaikkapa hoitotyön kädentaitojen opettamiselle etäaikana. Tai miten ruudun takaa tavoitin etätehtävien alle uupuvia hoitotyön opiskelijoita? Samalla mietin, miten jännittävää opiskelijasta olisi mennä ensimmäistä kertaa uudelle erikoisalalle ja uuteen työyhteisöön käytännön harjoitteluun. Erityisesti pitkän etäkoulutusjakson jälkeen ja koronaepidemian keskellä.

Hoitotyön opiskelijat joutuvat nyt kiireisille sote-alan työpaikoille. Työvuoroihin, joiden hoitajamitoitusta ei ole hoitajapulassa saatu aina täyteen.

Hoitotyo-n-opettaja---hoitajapulassa-hyvin-koulutettujen-hoitajien-takana-5

Toivon hartaasti, että sen kaaoksen keskellä opiskelijoitani ohjaavalla hoitajakollegalla olisi aikaa ohjata tulokasta. Hoitotyön opettajana ja keikkasairaanhoitajana olen siitä vähän huolissani. Tiedän tasan tarkkaan hoitajapula-ajan realiteetit ja resurssien rajallisuuden käytännön työelämässä.

Hoitotyön opettajien jaksaminen ja helpot työkalut

Hoitotyön opettajana tarvitsen opetustyöhön myös uudenaikaisia, helppoja ja edullisia työkaluja. Sellaisen oppimisympäristön, jonka vaikkapa Skhole tarjoaa. Koulutusbudjetit kun heikkenevät ja minunkin aikani on yhä enemmän kortilla. Erityisesti, jos hoitajapulassa oppilasmääriä vielä lisätään ja paine saada valmistuneita hoitajia työelämään kasvaa.

Toimimattomia tietokone-ohjelmia tai hallinnon paperinpyöritystä en suoraan sanottuna hallitse. En ole IT-alan ammattilainen tai hallinnon sihteeri. Harras toiveeni on, että minun ja opettajakollegoideni työssäjaksaminen ja nopea eläkkeelle siirtymisen tahti olisi viimeistään nyt päättäjien esityslistoilla.

Tämä on hyvä muistaa hoitajapulassa

Hyvin koulutettujen ja osaavien hoitajien takana on hyvillä työkaluilla varustettu ja työssään jaksava opettaja. Innostun siitä, kun opiskelija oivaltaa ja oppii uutta. Kuka innostuisi niistä resursseista, joita tarvitsen laadukkaaseen opettamiseen?

Loppujen lopuksi työskentelemme hoitotyön opiskelijoiden kanssa pitääksemme yhteiskunnan pystyssä sinun vuoksesi. Opimme niin hyvin ja nopeasti kuin voimme jatkuvasti vaikeutuvan hoitajapulan keskellä – hoitosi parhaan onnistumisen tähden.

Lue myös: Miten jaksat, hoitotyön opettaja?

Jan Holmberg on terveysalan monitoimimies. Hän toimii kouluttajana, tietokirjailijana ja on koulutukseltaan sairaanhoitaja (ylempi AMK) ja ammatillinen opettaja. Janilta sujuu somemanagerointi, oppimateriaalien tekeminen ja bloggaaminen yhtä hyvin kuin kansainvälisissä hankkeissa luoviminen. Hän on koukuttava kirjoittaja, jonka mottoja ovat rohkeus, kehittäminen ja tulevaisuuteen katsominen. Vapaa-ajalla hän lukee, kuuntelee ja pyrkii keskittymään tärkeisiin hetkiin ja ihmisiin elämässään.

Blogin tekstin tarjoaa Skhole. Skhole on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan verkkokoulutuspalvelu, joka kulkee mukana sekä koulutuksen järjestäjän että työntekijän matkalla. Palvelu sopii täydennyskoulutukseen niin sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yrityksille kuin opiskelun tueksi alan opiskelijoille.