Skholen ja Vivaelon yhteistyö tuo sujuvuutta ja nopeutta lääkelupien hallintaan

Skholen ja Vivaelon yhteistyö yhdistää kaksi vahvaa osaamisaluetta: pakolliset lääkehoidon koulutukset ja lääkehoidon vastuulääkäripalvelut. Yhdessä ne mahdollistavat asiakkaalle helpon ja selkeän digitaalisen kokonaisuuden, jossa lääkeluvat, koulutukset ja dokumentointi hoituvat yhdestä paikasta.

Katja Mulari, Vivaelon Kotilääkäripalvelun operatiivinen johtaja, kertoo yhteistyön lähteneen liikkeelle yhteisestä tarpeesta yhdistää osaaminen. "Molemmat toimimme lääkelupien parissa, ja kun yhdistimme erikoisosaamisemme, asiakkaan näkökulmasta prosessi yksinkertaistui ja nopeutui merkittävästi."

Lain velvoitteet ja käytännön haasteet

Terveydenhuollon yrityksillä täytyy lain mukaan olla lääkehoidosta vastaava lääkäri, ja kaikkien lääkelupien on oltava lääkärin hyväksymiä. Skhole tarjoaa sote-alalle pakolliset koulutukset ja tentit. Vivaelo puolestaan vastaa omalta osaltaan lääkehoidon potilasturvallisuudesta tuottamalla lääkehoidon vastuulääkäripalveluita.

Ennen sähköisiä ratkaisuja prosessi oli usein hidas ja hankala. "Viiveet saattoivat venyä pitkiksi. Nyt pystymme reagoimaan jopa saman päivän aikana. Palvelulupauksemme on 1-3 vuorokautta, myös iltaisin ja viikonloppuisin. Tämä on asiakkaalle valtava muutos. Myös työvuorosuunnittelussa tämä näyttäytyy kustannustehokkaana yrityksen suuntaan, viivettä lääkeluvalliselle hoitajalle ei käytännössä ole", Mulari kertoo.

Yksi kanava, vähemmän vaivaa

Asiakkaiden arkea helpottaa erityisesti se, että kaikki löytyy yhdestä paikasta. "Kun palvelut saa samasta kanavasta, ei synny päällekkäisyyttä, vaan asiakkaan prosessit pysyvät selkeinä. Lisäksi meihin saa aina nopeasti yhteyden, mikä ei valitettavasti ole kaikkien palveluntarjoajien kohdalla itsestäänselvyys", Mulari toteaa.

Innovatiivisuutta ja ketteryyttä

Mulari kiittelee Skholea erityisesti ketteryydestä ja kehitysmyönteisyydestä. "Skhole tarttuu nopeasti ideoihin ja tuo digitaalista osaamistaan meidänkin käyttöömme. Yhdessä olemme pystyneet innovoimaan myös uusia tuotteita asiakkaiden tarpeisiin."

Tulevaisuudessa toiveena on kehittää rajapintoja asiakkaiden omiin potilastietojärjestelmiin, jotta kaikki olisi saatavilla mahdollisimman vaivattomasti. "Pyrimme siihen, että palvelu olisi asiakkaalle yhden painalluksen päässä, kuitenkin aina tietosuoja- ja lainsäädäntövaatimusten mukaisesti."

Kenelle ratkaisu sopii

Mulari suosittelee Skholen ja Vivaelon ratkaisua kaikille sosiaali- ja terveydenhuollon yrityksille,jotka kaipaavat ketterää sekä edullista palveluntuottajaa. Lisäksi varhaiskasvatus tulee syksystä alkaen mukaan, sillä sielläkin edellytetään lääkehoidon osaamisen varmistamista.

Yhteenveto

Skholen ja Vivaelon yhteistyö on tehnyt lääkelupien hallinnasta nopeampaa, selkeämpää ja luotettavampaa. Asiakas saa yhdestä paikasta sekä koulutukset että vastuulääkäripalvelut ja voi luottaa siihen, että asiat hoituvat nopeasti ja turvallisesti.

Pähkinänkuoressa Skholen ja Vivaelon yhteistyö on siis ollut hedelmällistä, innovatiivista ja loppuasiakkaan elämää helpottavaa - eli juuri sitä, mihin sosiaali- ja terveydenhuollon parissa pyritään.

Blogin tekstin tarjoaa Skhole. Skhole on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan verkkokoulutuspalvelu, joka kulkee mukana sekä koulutuksen järjestäjän että työntekijän matkalla. Palvelu sopii täydennyskoulutukseen niin sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yrityksille kuin opiskelun tueksi alan opiskelijoille.