Räätälöity koulutuspalvelu parantaa työnantajamielikuvaa - Case Gubbe

Keväällä 2023 Gubbe, ikäihmisille ja vammaisille henkilöille palveluita tarjoava toimija, otti käyttöön Skholen koulutuspalvelut, kun yritys etsi digitaalista ratkaisua koulutuskapasiteetin parantamiseksi. Aluksi toimisto- ja asiakaspalveluhenkilöstön pilotoinnilla käynnistynyt matka sai täyden vauhdin kesäkuussa, kun tuhannet Gubben avustajat ottivat Skholen käyttöön.

Skholen pääkäyttäjiä Gubbella ovat avustajat, jotka suorittavat perehdytykset ja tarvittavat koulutukset Skholessa, kun taas asiakasvastaavat eli avustajien esihenkilöt osallistuvat Skholessa opettajan roolissa.

Skholen palveluiden käyttöönotto oli nopeaa ja tehokasta, massakutsujen johdosta käyttöaste nousi samantien korkeaksi. Tällä hetkellä aktiiviset Gubbe-avustajat käyttävät alustaa päivittäin, suorittaen lukuisia kurssitodistuksia. Kaikki uudet avustajat kirjautuvat ennen toimeksiantoaan suorittamaan asiakkuuden aloitusta varten tarvittavat perehdytykset.


Skholen käyttöönotto sujui vaivattomasti ja tukea oli saatavilla alusta loppuun

Kevään 2023 pilotin jälkeen Gubbe lähetti kesän kynnyksellä massakutsut Skholen hoitoalan koulutuspalveluun ja palvelun käyttö otettiin saman tien innostuneesti vastaan. Nyt alustaa käyttääkin päivittäin jo satoja aktiivisia käyttäjiä, tarkemmin sanottuna 700 käyttäjää, jotka suorittavat lukuisia kursseja organisaation tarpeen ja käyttäjien oman kiinnostuksen mukaan. Uudet avustajat siirtyvät nopeasti opiskelemaan perehdytysmateriaaleja ja myös pitkään talossa olleet avustajat ovat sujuvasti ottaneet alustan osaksi arkeaan.

Gubbe keskittyi Skholessa aluksi perehdytysprosessien systematisointiin ja tulevaisuudessa painopiste on tarkoitus myös siirtää avustajien osaamisen laajempaan kehittämiseen. 

Gubben palvelu- ja kehityspäällikkö Kaisa Kärki kertoo, että koulutuspalvelun käyttäjämäärää lisättiin vaiheittain ja kehuu Skholen käyttöönottoa jouhevaksi:

“Mielestämme Skhole tuki käyttöönottoa erinomaisesti. Olemme saaneet apua organisaatiorakenteen suunnitteluun ja miettimiseen sekä eri ryhmien luomiseen. Tekninen tuki ja vinkit suoraan Skholelta ovat olleet todella tärkeitä. Olemme myös saaneet nopeaa apua ongelmatilanteissa suoraan Skholen Laurilta. Yleensä olemme lähettäneet Laurille sähköpostia ja vastaus tulee ripeästi, joko puhelimella tai sähköpostilla. Käyttökoulutukset olivat hyviä ja Skhole on ollut tiiviisti mukana auttamassa. Olemme muun muassa ottaneet väliraportteja ja tilastoja käyttäjistä ihan alusta asti.”

Kuvassa Kaisa Kärki, Gubben palvelu- ja kehityspäällikkö
Kaisa Kärki, Gubben palvelu- ja kehityspäällikkö

Skaalautuva oppimisympäristö tehostaa Gubben avustajien koulutusta ja organisaation toimintaa

Gubben laaja avustajien joukko toimii kahdessa maassa, Suomessa ja Ruotsissa, ja koostuu tuhansista etätyöntekijöistä, joista osa on osa-aikaisia. Organisaation on oltava äärimmäisen tehokas, jotta kaikki prosessit toimivat sujuvasti. Nopea integraatio ja selkeät prosessit ovat avainasemassa, sillä avustajien on päästävä nopeasti työn syrjään ja heidän osaamisensa on varmistettava.

Skhole tarjoaa Gubelle tehokkaan välineen perehdytykseen ja osaamisen varmistamiseen. Reaaliaikainen seuranta mahdollistaa näkymän avustajien suorituksista, todistuksista ja opiskeluaikaan käytetystä ajasta. Skhole varmistaa myös, että perehdytysmateriaalit on läpikäyty asianmukaisesti. Järjestelmä tallentaa kaiken jäljen ja datan, jota voidaan hyödyntää sisäisten prosessien jatkuvassa kehityksessä. Tämä on erityisen merkittävää avustajien työn laadun ja työtyytyväisyyden ollessa Gubben ensisijaisia tavoitteita.

Skholesta saatu data tukee liiketoimintaa ja prosesseja

Palvelu vapauttaa aikaa Gubben hallinnolta ja esihenkilöiltä, sillä he voivat helposti ja nopeasti tarkastella tarvittavaa dataa suoraan Skholen kautta. Aikaisemmin Gubben hallinnolla ja esihenkilöillä ei ollut vastaavaa näkymää tai saatavilla olevaa dataa, mikä kuormitti heidän työtään, koska tiedon kerääminen ja manuaaliset varmistukset tiedonsiirrosta avustajille vaativat merkittävästi vaivaa.

Tällä hetkellä Gubben ja Skholen yhteistyötä nostetaan uudelle tasolle. Työn alla on rajapinta Gubben oman järjestelmän ja Skholen välille, jotta tiedonsiirto palvelujen välillä tapahtuisi saumattomasti. Skhole tarjoaa avaimet integraation toteuttamiseen kaikille asiakkailleen.

“Olemme puolin ja toisin Skholen kanssa kehittäneet palvelua meille sopivaksi. Skhole kuuntelee meitä ja on myös valmis uusiin toimintatapoihin. Se on ollut hienoa huomata!” Kärki kommentoi.

Skhole tehostaa Gubben avustajien koulutusta ja organisaation toimintaa.
Skhole tehostaa Gubben avustajien koulutusta ja organisaation toimintaa.

Skholen räätälöitävissä oleva palvelu vahvistaa positiivista työnantajamielikuvaa

“Olemme erittäin tyytyväisiä Skholeen, koska olemme onnistuneet saumattomasti integroimaan Skholen osaksi omaa toimintaamme. Palvelu on selkeä, helppokäyttöinen ja intuitiivinen. Lisäksi palvelun käyttöönottoon ja jatkuvaan tukeen liittyvä kokemus on ollut erinomainen. Emme missään vaiheessa ole kokeneet olevamme yksin ongelmien kanssa, ja yhteistyö on ollut erittäin joustavaa – toiveitamme on kuunneltu tarkasti. Skholen räätälöinti omannäköiseksemme on ollut meille äärimmäisen tärkeää, ja se on positiivisesti vaikuttanut työnantajamielikuvaamme”, Kärki tiivistää kokemuksia.

Hyvää palautetta on saatu myös suoraan avustajilta ja heidän esihenkilöiltä. Gubben työntekijät ovat kokeneet, että Skhole on alustana helppo ja selkeä käyttää. Palvelusta pitävät niin diginatiivit kuin vanhempi sukupolvi. Vaikka osa Gubben työntekijöistä ei ole tietoteknisesti niin osaavia, on Skholen käyttö kuitenkin sujunut mutkattomasti.

Tuhannet Gubben avustajat ovat ottaneet Skholen käyttöön. Kuvassa Gubben asiakas avustajan kanssa ulkoilemassa
Tuhannet Gubben avustajat ovat ottaneet Skholen käyttöön.

Yhteistyö laajentaa mahdollisuuksia liiketoiminnan ja henkilöstön kouluttamisen osalta

Gubben henkilöstön perehdytys on nyt täysin siirretty Skholeen ja tulevaisuudessa Gubben tavoitteena on laajentaa Skholen käyttöä entistä monipuolisemmaksi. Kärki summaa: 

“Skholen ansiosta toimintaamme avautuu lukuisia mahdollisuuksia, kuten projektikohtainen koulutus työntekijöille tai tiettyjen ryhmien ohjaaminen heille sopiviin koulutuskokonaisuuksiin ja kursseihin.”


Lisätietoja

Gubbe

Kaisa Kärki, Palvelu- ja kehityspäällikkö

kaisa.karki@gubbe.io

Gubbe on kokonaisvaltainen hoivapalvelu, joka tuottaa palveluita ikäihmisille ja vammaisille henkilöille koko Suomessa. Gubben tavoitteena on ylläpitää ikäihmisen tai vammaisen henkilön hyvinvointia, toimintakykyä ja terveyttä. Gubben avustajat ovat asiakkaan luottohenkilöitä.

Skhole

Tuomas Lipponen, CEO/Founder

tuomas.lipponen@skhole.fi

Blogin tekstin tarjoaa Skhole. Skhole on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan verkkokoulutuspalvelu, joka kulkee mukana sekä koulutuksen järjestäjän että työntekijän matkalla. Palvelu sopii täydennyskoulutukseen niin sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yrityksille kuin opiskelun tueksi alan opiskelijoille.